Maanantai 4.5.2015
teroriaa
Seksuaalivalistus
-luentoa missä puhuttiin mm
-miten ottaa nuoren kanssa puheeksi
-tehdä lapselle selväksi mihin ei saa vieraat ihmiset koskea
Maanantaista ei ole sen kummenpaa kerrottavaa. tuli paljon informaatiota siis olemme käyneet aijemminkin näitä aihealueita mutta se ei haittaa tulipas toistettua. toki ei ihan kaikki sitä samaa ollut. että oli sielä paljon uuttakin tietoa.
http://www.espoo.fi/fi-FI/Kulttuuri_ja_liikunta/Nuoriso/Yhteystiedot_ja_julkaisut/Julkaisut_ja_toimintamallit
http://edu.fi/ammattikoulutus/103/0/seksuaalisuuden_portaat_-kasikirja
Tiistai 5.5.2015
Etsivänuorisotyön tekijä tuli luentoimaan meille mitä etsivänuorisotyö on kokonaisuudessa
voisin hieman avata sitä teille lukijoille. elikkä siis se on
- alle 29 vuotiaille suunnattua neuvon antamista
- paperi sota eli auttavat esimerkiksi kelan papereiden täyttämisessä
-Vapaaehtoista palvelua ja ei rajoitettua (eli nuorta ei pakoteta mihinkään ja saa lopettaa yhteydenoton heti jos siltätuntuu)
-tukevat koulunkäynnissä (tekemättömät tehtävät eli rästit
-Yhteistyökumppanit sosiaalitoimi sekä kuraattori (mutta kyllä muidenkin kanssa tehdään yhteistyötä) ja tästäkin keskustellaan haluaako itse
-työntekijöillä on vaitiolovelvollisuus ( joka pitäisi olla itsestään selvä mutta kirjasin senkin.)
- -itsenäistyminen (eli esimerkiksi asunnon hommaaminen ja siihen kuuluvat asiat
- perustuu nuoren sanaan
ja jos haluaa vähän lisää lukea niin tuonne nuon :) ei ole paljon tekstiä mutta hyvin ytimekkäästi selitetty.
http://www.minedu.fi/OPM/Nuoriso/nuorisotyoen_kohteet_ja_rahoitus/etsiva_nuorisotyo/
samanapäivänä seikkailu asiaa teoriaa:
lyhyeesti kerrottuna seikkailut ei välttämättä tarkota puronlaskemista tai vuorikiipeilyä seikkailu voi tulla erilaisille ihmisille pienemmistäkin asioista. ja kaikki ei ole samanlaisia joka on kyllä hyväkin kyllä kävis tylsäksi ;D mutta joo asiaan..... Tunteet ja mielikuvat tuovat siis seikkailun eli toisinsanoen elämä on yhtäseikkailua. ei siis tarkoita mitään extriim harrastuksia. mutta voihan nekin liittyä jonkin ihmisen arkielämään. seikkailu siis tulee ihan normaaleista jutuista :)
Ja sitten oltiin ulkona vähän Seikkailemassa!
Köydenvetoa ja kuviointien tekemistä isoilla naruilla
niiku esimerkiksi sydän kuvio tai kirjaimia tai numeroita jne :)
Keskiviikko 6.5.2015 :
![]() |
Meidän ryhmä |
![]() |
1 rastia suorittamassa |
![]() |
missä opettaja seisoo sinne ryhmän kanssa ja ryhmässä miettiä kuinka päästään ulos niin ettei kukaan koske lankoihin alta ei saa mennä eikä pältä. |
rasti 2 yksin aluksi ja sitten ryhmässä Narua pitkin (tasapaino ja tunteita kehissä)
![]() |
rasti 3 |
![]() |
rasti 4 (koukuilla kiinni laatikko ja nostaa päällekäin kaikki laatikot 4 puuta neliönmuotoisesti ja langat sinne että kaikki 4 henkilöä voivat ohjailla yhdessä laatikot kasaan. |
Seikkailun jälkeen mentiin luokkaan ja opettaja oli lukinnut oven joten piti sanoa tunnussana ;D joka oli hauskaa arvuutella yhdessä opiskelijoiden kanssa ja sitten kun ovi aukesi, oven edessä oli tuoli ja pöytiä ja eli tuolia pitkin piti mennä tunnille ja lattiaan ei saanut koskea joka oli yllättävän hauskaa! viimmeiselle sanottiin että se naru unohtui joka oli oven vieressä, jota tarvittiin seuraavaan hommaan eli sitten kun kokoonnuimme ns luokan taakse jossa oli tuolit ympyrässä, pari tuolia piti vetää lähemmäs että päästäisiin istumaan kaikki tuoleille ja ei saanut koskettaa maata missään vaiheessa ennenkun opettaja sanoi että saa. niimpä kuvassa näkyy kun tuolia yritetään saada kiinni ja siirrettyä lähemmäs että tuolelle päästiin istumaan.
Sitten kun kaikki istuivat paikalla sai laittaa jalat maahan ja laitettiin köysi jokaiselle kiertoon ja tehtiin siitä yhtenäinen naru ja jokainen otti noin 1m ja niistä ns silmukat ja harjoiteltiin tuplakasin solmintaa eritavoilla yksi tapa oli silmienedessä sitten seläntakana sekä edessä mutta silmät kiinni. ja sitten oli vielä nopeuskisa. sen jälkeen mentiin ryhmiin ja koitettiin tehdä tuplakasi solmu pöydänjalkaan kiinni.
tuplakasisolmu:
https://www.youtube.com/watch?v=pR_ytUZw4R8
Tuplakasi kohteeseen kiinni:
https://www.youtube.com/watch?v=Krti5zva9tM
Sitten laitettiin pöydät ympärään ja 2 liitua ja A3 paperi naaman eteen ja opettaja laittoi musiikkia piti piirtää mitä halus ja mitä mieleentuli ja sen jälkeen lähdettiin kiertämään ympyrässä muiden piirrustuksilla niin kun meitä oli niin monta ei mentykään jokaisen paikalle erikseen vaan opettaja sanoi aina että 3 eteenpäin tai 2 eteenpäin tai 1 eteenpäin. joten kuvan piirros mitä aloitit muuttui todelliseksi taideteoksi kun moni sai piirtää sinne mitä mieleen tuli
ja opettaja sanoi että voi myös jatkaa harjoitetta tekemällä siitä tarinan.
Torstai 7.5.2015
etsivästä vielä tietoa ja mietittiin ryhmissä mihnä elämäntilanteessa asiakkaat ovat ja mitkä arvopohjat ovat asiakkailla ja millainen tunnetila asiakkaalla on.
Elä: Kriisi, parisuhde,
Arv: uskonto, perhe, kaverit
Tun: Masentunut, avuton, positiivinen
Sitten kirrettiin polku meidän maahanmuuttaja opiskelijoiden ja 10 lk laisten kanssa erilaisia rasteja ja suoritettiin ne yhdessä
polussa oli mm:
- tietovisakysymyksiä luonnosta sekä erimaiden liput piti laittaa oikeaan kohtaan kartalta
- tietovisaa erilaisista kysymyksistä
- neliön kokous (erikokoisilla paloilla)
- luonnon materiaalien keräystä
- lasku kysymyksiä
- urheilu suoritus, pareittan juoksua kuminauha molempien nilkan ympäri
- mietintä rasti, kaksinarua käytössä, naru ympyränä johon ei saanut astua ja keskellä laatikko missä kivi sisällä se piti saada kuljetettua kehän ulkopuolelle naruilla ilman että kivi tippuu.
-tanssirasti opeteltiin portugalilaista tanssia
Lopuksi opettaja tarjosi pullakahvit ! :)
Perjantai 8.5.2015
Aluksi luentoa sanajalkaseikkailusta (kertasimme eilisenpäivän)
Paikkakunnat/Kunnat:
4-5 hengen ryhmissä mietitään L kirjaimella alkavat Paikkakunnat sekä kunnat
ja se ryhmä voittaa joka keksii eniten.
Tarina samalla kirjaimella:
Sitten samat ryhmät ja opettaja keksii aiheen Seikkailu, sekä valitaan kirjain R ja lauseiden pitää alkaa kirjaimella. ryhmä tekee muutaman lauseen ja sitten ryhmä menee toisenryhmän paperille ja kirjoittaa silläkirjaimella lauseen ja sitten vaihdetaan taas ryhmää ja kirjoitetaan taas sillä kirjaimella mikä sielä on.
lopuksi mentiin omallepaperille ja tiivistettiin tarina lauseeseen ja esitettiin se kehon kielellä
Pulmapeli Neliö:
(Tehtiin itse)
Mutta itse taitoin jonkun kohdan väärin koska paloista ei tullut juuri oikean laiset. mutta kyllä sen voi jälkeenpänpäin korjata :)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti