Lukijat

keskiviikko 1. huhtikuuta 2015

KOULUSSA TOLUT vk14


Tällä hetkellä meillä on menossa koulussa TOLUT

eli TOLU sanalla tarkoitetaan: toiminnallisia luovia menetelmiä. jotka kuuluu meidän opetus suunnitelmaan.

sen sisältöön kuuluu mm:

kulttuuriinpohjautuvaa ohjausta
liikunnan ohjausta
luonnossa ohjaamista
draaman ohjaamista
musiikin ohjausta
Ja sitten kuuluu myös:
Päihdeputki vk17 / yhteistyö nuopparin kanssa. (''teatteri esitys'')
Ikäihmisten ohjaus. vk21
Seikkailu vk19
Nuorisopäivät vk16
Vielä en osaa kertoa tarkemmin mitä nämä ovat, mutta jonkinlainen haju kuitenkin on. :)

Opiskelemme koulussa siis erilaisia ohjaus menetelmiä

löydetään luovia ohjaus menetelmiä :eli suomeksi teemme sisältöön kuuluvia asioita yhdessä ja saamme uusia ideoita nuorten ohjaamiseen.(mitä luettelin ylempänä) ja mikä toimii erilaisten ikäryhmien kanssa, joka on tällä alalla todella tärkeää tietää mitä tekee ja kenen kanssa eli ammatti osaamista pitää löytyä niikun muissakin aloissa.
 
Sitte siirrytään koulupäiviin ! :)

Maanantai 30.3.2015:

Draamaa

tänään aloitimme Draamalla .
Tunnilla käytiin läpi mitä tolu on ja mitä draama on, kyseltiin kuulumisia millä fiiliksellä on ja sen piti näyttää kehonkielellä. eli esimerkiksi jos on väsynyt esittää nukkuvaa. jne.(kehonkielenilmaisua) ja lisäksi vielä sanoilla täydennettiin piirissä vuorotellen sanoen. Sitten siirryttiin siitä leikkeihin eikä nämä ''leikit'' ole vain leikkejä aina on jokin ns.ohjaajan päämäärä mitä ohjaaja tai opettaja haluaa opettaa. 

 
Paikan vaihto ringissä:
toista ihmistä katsomalla silmiin.katsotaan jotain ihmistä silmiin niin että katseet kohtaavat ja vaihdetaan paikkaa. 

Läpsy rinki:

jossa pitää seurata koska tulee oma vuoro ja läpsyjä tulee lisää esimerkiksi myötäpäivään alotetaan ja kierretään rinki ympäri 2x sen jälkeen lisätään toinen läpsy mukaan jonka avulla voi vaihtaa suuntaa vastakkaiseen suuntaan, ja kolmas voit vaihtaa vastapäiselle ihmiselle. ei ollut niin yksinkertaista kun kuullostaa. piti keskittyä kunnolla! 

 
Lännen Nopein: (eriaseilla aseilla)
mennään rinkiin ja yksi menee keskelle pyörii paikalla ja valitsee kohteen jota ampuu ja sen jälkeen ammutuksi tulevan pitää mennä kyykkyyn ettei kuole ja hänen oikealla ja vasemmalla puolella olevat ampuvat kilpaa toisiansa hitain joutuu keskelle. TAI  keskellä oleva jota ammuttiin jos hän ei ehdi kyykkyä ennen ampumista. leikkiä voidaan vaikeuttaa erilaisilla aseilla esimerkiksi lisäämällä (pyssy onjo) kranaatti,konekivääri, tai mitä nyt ohjaaja keksii. ampuja ampuu ja kohde kyykkyy ja ympärillä olevat ampuvat toisiansa samalla lailla mutta joutuvat peräkkäin sanomaan kaikki aseet esim. (PAM<-pyssy,POKS<-granaatti,TRA TRA TRA<-konekivääri) 


sitten kävimme keskustelua yleisesti mokaamisesta.


Näissä leikissä ohjaajalla oli (Kontakti ja Impulssi,''mokaamisen pelko pois'')

 
Tärkeät asiat:
ohjaajan tulee olla mukana leikeissä joten mokaamisen pelko pienenee. Ohjattavista on mukavaa ettei ohjaaja ole täydellinen että hänkin vain ihminen joka osaa mokata.

 

Tiistai 31.3.2015:
Draamaa

Kävimme päihdeputken rooleja läpi ja näyttelimme ne ja menimme nuopparille vielä harjoittelemaan ja mietimme yhdessä mitä lisätä poistaa ym. (kerron päihdeputkesta enemmän kun se on ajankohtaista.)


Koneet lapuilla: 4/5hengen ryhmiin ja ohjaaja antaa lapun ryhmälle jossa lukee jokin kone esimerkiksi mikro ja ryhmän täytyy keksiä miten sen esittää muodostamalla vartaloillansa koneen että muut arvaavat sen. ja saa pitää sellaista ääntä mitä se kone pitää (muttei saa sanoa ääneen konetta) ja jokainen ryhmä vuorollansa.


Minä olen ''kärpänen'':

iso piiri ja 1 sanoo minä olen käpänen ja menee keskelle juosten, ja toinen ihminen huutaa minä olen kakka ja jatkaa kuvaa, ja kolmas ihminen huutaa minä olen lehmä joka tulee keskelle. ja kuva loppuu. eli kuvaa jatketaan niin että mietitään mikä liittyy kärpäseen ja huutaa mikä hän on niin kuva jatkuu. ja kolmesta menee poikki. ja taas alusta tätä voi toistaa muutaman kerran. (ja katsoa kuka menee ja kuka ei mene, (se voi viitata esimerkiksi millainen asema on luokassa.)

Satukeskustelu:

keskusteltiin mikä on ollut pienenä lempipiirretty. ja mikä oli lempielokuva (esim. tuhkimo)

Hahmoarvaus: (piirretty)
4/5 hengen ryhmät ja ryhmässä mietitään mitä esitetään ja jaetaan roolit, valokuva muotoisesti elokuva. eli muut laittavat silmät kiinni ainakun kuva vaihtuu. ja muut arvaavat lopuksi mistä elokuvasta on kyse.
ja kävimme läpi mikä oli elokuvan opetus ja mistä se kertoo.

Biisin/laulun arvaus:
(piirretty) toimii myös normaalibiiseissä
jaetaan 4/5hengen ryhmiin ja ohjaaja sanoo sanan ja ohjattavien pitää ryhmissä miettiä mistä biisistä on kyse ja se ryhmä joka alottaa nopeiten voittaa. taikka samallalailla toimii myös että ohjaaja sanoo kirjaimen ja sen laulun pitää alkaa sillä kirjaimella. 

Keskiviikko 1.4.2015:
Musiikki

Aloitimme kuulumisilla ja siirryimme 
Kirjainrytmiharjoitukseen:
(en tiedä oikeaa nimeä mutta kuitenkin..)
XXOXOXO OOXOXOOX   X=Käsien lyönti yhteen O=Sormien napsutus (rytmi tamtamtamtam) ja siihen voi lisäsä  Z = Reisien taputus XZOXZXO OOXOZOOX  ja lisätä lisää kirjaimia jos haluaa vaikeuttaa harjoitusta.

bändi:
ohjaaja sanoo ohjattavilleen että valitsevat soittimen ja menevät nurkkaan etteivät näe toisten rytmiä ja ohjaaja antaa luvan soittaa jokaiselle oman. tai ohjattava valitsee itse rytmin. jokaisella eri soitin. ja näin tulee bändi. voi käyttää pientenlasten kanssa hyvin.

Lastenlaulu lapulla:

ohjaaja jakaa ohjattavat ryhmiin ja jakaa laput jossa lukee lastenlaulu ja se soitetaan joko taputtamalla käsiä yhteen tai koputtamalla pöytään. ja toinen ryhmä arvaa mistä lastenlaulusta on kyse.

lintu vai kala:
Valitaan etsiä ja hän menee pois tilasta ja piilotetaan esine ja muut ottavat soittimet ja soittavat soittimiansa hiljaa jos etsiä on kaukana, ja taas mitä lähemmäksi etsiä on esinettä niin sitä lujempaa muut soittavat soittimiansa. näin etsiä löytää esineen.

Biisiharjotus:

Istutaan piirissä mutta ei liian kiinni toisissa. ohjaaja antaa soittimet ohjattavilleen ja antaa rytmit kaikille erikseen ja ohjaaja määrää kuka alottaa ja kuka lopettaa viimmeiseksi.niin tulee biisiharjoitus.

Laulun fiilis piirtäen/sanoilla/Tarinalla:  Kuunnellaan biisi ja piirretään mitä tulee mieleen biisistä tai kirjoitetaan tarina taikka kirjoitetaan sanoja.



Torstai 2.4.2015
Draama

Fiilisrinki: Kyseltiin kuulumisia.


Hieronta pareittain:

ohjaaja käskee ottaa parin ja vuorotellen hierotaan toista

Esineen etsintä luonnosta:
haetaan pareittain luonnosta jokin esine jolla kerrotaan millainen minä olen ja kertoo sen muille ringissä jokainen vuorotellen

tv shop ''esineen uusi käyttö'':
ohjaaja sanoi ottakaa parit ja menkää yhdessä etsimään
esine luokasta tai sen ulkopuolelta ja piti keksiä mitä kaikkea sillä voi tehdä. pitää siitä ns. myyntipuhe

ilmejuoru:

ollaan ringissä ja opettaja ottaa ilmeen ja kääntyy viereiseen henkilöön ja henkilö kopioi ilmeen ja näyttää sen muille katsomalla keskelle, ja keskellä vaihtaa ilmeen ja siirtyy taas seuraavalle kunnes kaikki ovat tehneet ilmeet. toinen tapa on. Ohjaaja ottaa taas ilmeen ja sitä pitää taas matkia mutta lisätä siihen jotain omaa ja mennään taas rinki loppuun ja katsotaan millaiseksi se on muuttunut. (ääniä saa käyttää molemmissa harjotteissa)

''joo'' :
otetaan pari, ja sanotaan parille '' mennäänkö istumaan lattialle ja toinen vastaa jatkuvasti ''joo'' ja sitten on toisen vuoro sanoa mennäänkö pöydän alle ja toinen vastaa

Kävelytuntemus:

(A edessä / B perässä )
otetaan taas pari ja kävellään peräkkäin A edessä ja yritetään matkia toisen kävelyä B matkii ja kun B on valmis niin A siirtyy katsomaan miten hän kävelee ja taas toisinpäin toistetaan sama mutta B on edessä ja A takana.

Energiapisteet kävellessä:

mennään vierekkäin ja laitetaan energia piste esim. otsaan joten kävellän luokassa otsa edessä tai jos siirretään reisiin niin reidet edellä jne.

Tuoli-istunta:

laitetaan tuolit puoli ympyrään ja toiselle puolelle laitetaan vain yksi tuoli johon menee istumaan joku ja muut jotka katsovat LEMPEÄSTI tätä yksin istuvaa ja yksin istuttava katsoo jokaista silmiin vuorotellen. ja sen jälkeen menee paikallensa ja jokainen menee vuorollansa istumaan vastapäätäolevaan tuoliin.

Sellanen koulupäivä todella mielenkiintonen.

tv. LOMALAINEN ! :)


Tv. Motivoitunut opiskelia ! ;D :)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti